Monday, December 22, 2014

Sedekah


Assalamualaikum semua....

Satu kisah buat renungan diri sendiri dan buat tatapan sahabat semua....Dipetik dari kitab Tanbihul Qhafilin....

Pada suatu hari, berlalu seorang perempuan di hadapan Saidina Aisyah. Pada pandangan Saidina Aisyah, ternampak sebelah tangan perempuan tadi ditutup. Selalunya tidak begitu...Saidina Aisyah bertanyakan hal ini kepadanya....

Lalu berceritalah perempuan tadi kepada Saidina Aisyah....

Perempuan tadi mengatakan dia ada ibu dan ayah..Masing - masing mempunyai kekuatan tersendiri...Ayahnya amat suka bersedekah...satupun tidak berkira ayahnya.. semua yang ada pasti akan disedekahnya.. hatta setiap barang yang disayanginya..Ibunya pula amat jarang sekali mengikut jejak ayahnya...Pada satu ketika sahaja dia melihat ibunya bersedekah. Itupun sehelai pakaian buruk yang sudah tidak diinginkan lagi...dan tambahnya lagi...kadang-kadang ibunya sedekahkan lemak-lemak daging yang tidak dimahunya...Lebih mudah lagi, apa yang sudah tiada di dalam keinginan ibunya, barang-barang itu akan disedekahkannya.

Pada suatu malam, perempuan tadi bermimpi bertemu arwah ibu dan ayahnya.....di saat matahari tinggi sejengkal dari kepala, dia melihat gambaran ibunya amat kehausan...lalu ibunya mengambil lemak-lemak yang dulu disedekahnya untuk mengurangkan kehausannya itu...pakaiannya juga buruk...sama seperti pakaian yang disedekahkan dulu....Sambung ceritanya kepada Saidina Aisyah lagi, di persimpangan jalan, dia melihat seorang lelaki sangat banyak bersedekah air minuman kepada mereka-mereka yang kehausan dek matahari sejengkal dari kepala....Nikmat yang diterima oleh lelaki tadi sehinggakan boleh bersedekah kepada yang lain.....Katanya lagi, aku berjalan merapati lelaki itu...tidak salah lagi..dia lah ayahku......

Sama seperti ketika di dunia, ayah amat pemurah...sehinggakan di akhirat pun diberikan nikmat yang sama...Aku mengambil segelas air dari ayahku lalu aku berikan segelas air itu kepada ibuku...Dalam perjalanan ke sana, aku terdengar satu suara yang mengatakan barangsiapa yang berani memberi segelas air kepada hamba Allah itu, akan ditimpakan azab kepadanya yakni tangan nya tidak mampu begerak lagi....Aku pedulikan suara itu, aku berikan juga segelas air itu kepada ibuku untuk menghilangkan kehausannya itu........

Selesai dengan pemberian itu, aku terjaga dari tidurku...aku bermimpi arwah ibu dan ayah...Apabila aku cuba mengangkat tanganku, aku tidak berdaya lagi...Oleh yang demikian itu Saidina Aisyah, aku menututupi tanganku ini.....

Jika hari ini kita kekurangan sedekah, apa yang akan membantu kita di sana kelak....tepuk dada tanya iman...

Al faqir illarobbihii,
Ibnu Idris
Bakar Arang, Sungai Petani.


No comments: