Monday, December 26, 2011

Opick feat Fira FLO - Andai Waktu Memanggil

MeH MeLaYaN DuLuuu

Habis Sudah

Salam...
Sedang mengemas-ngemas barang..malam nie dah mau berangkat ke London...ermmmmm..cepat toi rasanya...Cuti 3 hari rasa cam sehari..ekeke...Aiiiiiiiii...kan best cuti 3 hari rasa cam sebulan...errmmmm...yang tu lagi best...hihi
Cuti lagi pasnie..masuk tahun baruuuuuuuuu...~~~*

"Orang-orang yang paling berbahagia tidak selalu memiliki hal-hal terbaik, mereka hanya berusaha menjadikan yang terbaik dari setiap hal yang hadir dalam hidupnya."

Saturday, December 24, 2011

Sultan Muhammad Al-Fateh

Halwa hati di pagi hari.....
Sultan Muhammad Al-Fateh, seorg anak muda yg mampu menggegar dunia apabila brjaya menakluki 29 buah negara termasuk Konstatinople (kini dinamakan Istanbul) pada usia 21 tahun.. Selepas berjaya menakluki Konstantinople, sampailah ketikanya utk tentera Islam mengerjakan solat Jumaat yg pertama kalinya di sana. Timbul satu masalah, siapakah yg akan bertugas sebagai imam? Sultan Muhammad al-Fateh bertitah kepada tenteranya:

“Siapakah antara kamu yg pernah meninggalkan solat fardhu setelah baligh, sila duduk.”

Tidak ada seorang pun dlm ribuan perajurit itu yg duduk. Maksudnya mereka tidak pernah meninggalkan kewajipan solat fadhu. Beginilah salah satu ciri sebaik-baik tentera.

“Siapakah antara kamu yg pernah meninggalkan solat rawatib setelah baligh, sila duduk.”

Sebahagian drpd tenteranya duduk.

“Siapakah antara kamu yg pernah meninggalkan solat tajahud setelah baligh, sila duduk.”

Semua tenteranya duduk, kecuali Sultan Muhammad sendiri. Hal ini menunjukkan pemerintah besar ini tidak pernah meninggalkan solat fardhu, solat rawatib dan solat tahajjud sejak dia cukup umur. Alangkah hebatnya peribadi seorang pemimpin sebegini! Ada lagikah pemimpin umat Islam yang sebegini?

PEMBUKA KONSTANTINOPLE SETERUSNYA

Hadis Nabi bercerita tentang kedatangan Yakjuj Makjuj. Kedatangan tentera Khazar, Monggol dan Rusia juga ternyata gerombolan Yakjuj Makjuj.. Namun Yakjuj Makjuj yg utama akan muncul selepas kedatangan Imam Mahdi dan Nabi Isa al-Masih nanti.

Begitu juga dalam kes Pembuka Konstantinople. Sultan Muhammad al-Fateh dan tenteranya memang benar sebaik-baik raja dan tentera pada zaman mereka yang berjaya membuka Konstantinople, namun Pembuka Konstantinople yg utama akan tiba tidak lama lagi. Mereka juga sebaik-baik raja dan tentera, untuk penghujung akhir zaman ini..

Kta lihat apa yg dinukilkan oleh Syeikh Ibnu Hajar al-Haitamy dalam kitabnya Al-Qaul al-Mukhtasor fi ‘Allamah al-Mahdiy al-Muntazor:

“Al-Mahdi akan memerangi Rom selama 3 hari. Pada hari ketiga itulah Rom runtuh. Kemudian menyerang Konstantinople. Ketika mereka membahagi-bahagikan emas di Konstantinople dgn memakai takaran perisi, tiba-tiba ada orang yang berteriak: “Sesungguhnya Dajjal telah menundukkan keluarga-keluarga kamu semua.”

“Al-Mahdi akan menundukkan Konstantinople dan Jabal ad-Dailam.” (Abu Nuaim)

Rasulullah bersabda:

“Sesungguhnya mereka menundukkan Konstantinople dan Rom dengan membunuh 40,000 jiwa……. Ketika mereka membahagi-bahagikan harta rampasan perang, tiba-tiba mereka dikejutkan dgn berita kedatangan Dajjal…”

Sabda Nabi:

“Peperangan yang terbesar ialah tertakluknya Konstantinople. Dan keluarnya Dajjal ialah selama 7 bulan.”

Hadis riwayat al-Hakim:

“Sesungguhnya pasukan yang menundukkan Konstantinople ialah pasukan Hijaz……. Kemudian mereka dikejutkan dengan orang meneriakkan tentang kedatangan Dajjal.”

“Tertakluknya Konstantinople ialah keluarnya Dajjal.”

“Ketika menundukkan Konstantinople, Al-Mahdi menancapkan benderanya untuk mengambil wudhuk dan mengerjakan solat Subuh.”

Cuba perhatikan, penaklukan Konstantinople dikaitkan dengan al-Mahdi dan pra-kezahiran Dajjal. Maksudnya pembukaan utama Konstantinople belum berlaku. Ia akan dibuka oleh sebaik-baik raja dan tentera iaitu Imam Mahdi dan pasukannya.

Anda mahu jadi salah seorang ahli pasukannya yg sebaik-baik tentera itu? Bandingkan amalan anda dgn amalan para perajurit Pembuka Konstantinople yg pertama iaitu tentera Sultan Muhammad al-Fateh. Tentunya kualiti tentera yg membuka akan membuka Konstantinople kali ini adalah lebih hebat drpd yg pertama.. Layakkah kita??

Satu hal yg menarik, org yg mengatakan Konstantinople akan jatuh ke tangan tentera Islam ialah Nabi Muhammad saw, Pembuka Konstantinople ng pertama ialah Sultan Muhammad manakala Pembuka Konstantinople yg utama ialah Muhammad bin Abdullah iaitu al-Mahdi. Ketiga-tiganya Muhammad.

New Design

Duit baruuuuuuuuuuu..... 
                                       Cun dan bergaya..................
                                                                                    Sayang plak nak buat blanjaaa....
                                                                                                                                       Keluaran 2012..

Dapatkan di pasarannnnn nanti..ehehe

Sunday, December 18, 2011

Amat merindui zaman student....entah brapa kali dah sebut dalam blog nehhh..kali ke 1 juta 13 kottt...ekeke....InsyaaAllah,jika diberi kelapangan masa dan kerja yang baik....nak masuk study balik...mau buat part time.....

Engkau menjadi pilihanku......Semoga Allah merestuinya...~~~*Bumi Anbiya, Mesir

BerSawanG

Salam semua...
Dah lama nampaknya tak menghapdet blog nie...Kesibukan kerja dan keterbatasan rangkaian internet...So..kemalasan ke CC pon satu hal jugak....ehehehe...nak berblog kat office, cam tak patut plak kannnn..bos nampakkkkkk..ekeke.... So kena cover2...cover baekkk punyaaaa...hihihi...

Semalam 5 jemputan kenduri....Fuhhhhhh...makan jangan tak makan...Semuanya kenduri sahabat time student dulu2...wahhhhh..dah kawen ponnnnnnn...ekeke..Apapun selamat pengantin Baru....Semoga Allah merahmati ikatan dua hati itu....


Cakap bab2 kawen nehhhhhhh..sensitip wehhh...bagi sesetengah org kot...wakaka..bagi aku x da masalah..sampai masa dan ketika,setiap org akan melaluinya...lambat atau cepat..semua ketentuan Allah....errmmmmm..Crita nya mula cam nie...lepas makan malam hari tue,aku pon cakap dkt mak. nak beli keta tuuuttttttttttt.....Dah survey harga..rasanya dah mampu..ehehe....
Tetiba mak kata...ermmm..nak beli keta mahai2 nie..bila nak KaWinnnnnnn????
opsssss..soklan cepumas..terbaik dari ladang.....ekeke...x menjawab bebbbbbb....Tp dengan kehenseman yang ada,aku jawab....kawen dgn keta dlu..pastu tadaaaaaaa..hihihi----->senyum jahat.^_^...
Ayah pon apa kurangnyaaaaaa...sesekali ada jgk soklan cepumas campur belian nya...ahaha...dok tanya..bila lagi..lembu pon dah adaaaaaa,......Arrr..dah adaaaa.....adeyhhhhh....sampai mcm tu skali...ekeke...
Ayah siap kata...dah ada tue, kena la betoi2...ekeke...lawak toi....
..Kena betul2 istiqhoroh dulu...itu jalan yang terbaik...Bak kata ustaz, selalu tahajud mohon petunjuk....bukan semudah utk membuat pilihan..Bukan plak memilih..tp itulah jalan2 nya..Bukan dalam hal nie saja,bahkan dalam semua perkara...barulah setiap keputusan tu 100% betul...ermmm 
Buat ayah...satu masa Muhd bgtau.....Bukan apa..3 tahun lps, time zaman student,ada ustaz kami menyebut..klu dah betul2 bersedia utk berumah tangga...langsungkan...Jika belum mampu dan belum cukup ilmu2nya...belajar dahulu....cari gali sampai dapatttt...bukan apa..dibimbangi keluarga itu nanti tiada hala tuju yg sebenar....lebih2 lagi bila dah beranak pinak...anak2 tiada contoh yg terbaik jika ayahnya hanya biasa2 shj..maksud ustaz bkn sesempurna yg boleh ttp berusaha menjadi sempurna..Nie pon ustaz pesan bila dah tau kami n the geng dah nak grad...Amat -amat merindui majlis ilmu yg lalu bersama rakan2..

Pesan Allah:
Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki - lelaki yang baik....manakala  lelaki - lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik pula...Suroh An nur, 26.


Saturday, December 3, 2011

Selamat Pengantin Baru

Dedikasi khas buat sahabat-sahabat yang telah melangsungkan perkahwinan.....


1. KETIKA MENCARI CALON
Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak kita
Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak kita.

2. KETIKA MELAMAR
Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis,
tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH
Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,
tetapi menikah di hadapan Allah

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN
Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda,
kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana menyia-nyiakan do'a mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA
Bersyukur dan bersabarlah.
Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA
Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga,
tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG
Jangan saling berlepas tangan,
tapi sebaliknya justeru semakin erat berpegang tangan

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK.
Cintailah isteri atau suami anda 100%

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,
tetapi cintailah isteri atau suami anda 100%
dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUDUM
Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus
dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG
Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI
Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan pertolongan Anda.

13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI
Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

14.KETIKA MENDIDIK ANAK
Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak ....

15.KETIKA ANAK BERMASALAH
Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

16.KETIKA ADA PIL.
Jangan diminum, cukuplah suami, isteri sebagai ubat.

17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS

Gunakanlah formula 7 K
1 Ketaqwaan...2 Kasih sayang...3 Kesetiaan..4 Komunikasi dialogis..5 Keterbukaan...6 Kejujuran....7 Kesabaran..

Sunday, November 27, 2011

Salam Maal Hijrah Buat Semua



Pengertian AWAL MUHARRAM
MUHARAM adalah bulan pertama dalam tahun Islam (Hijrah). Sebelum rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.


Pada asasnya, Muharam membawa maksud 'diharamkan' atau 'dipantang', iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Peristiwa-peristiwa penting :
~ 1 Muharam - Khalifah Umar Al-Khattab mula membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah.
~ 10 Muharam - Dinamakan juga hari 'Asyura'. Pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.

Pada 10 Muharam juga telah berlaku :
~ Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
~ Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
~ Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
~ Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
~ Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
~ Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
~ Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
~ Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
~ Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
~ Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.
~ Kesalahan Nabi Daud diampuni Allah.
~ Nabi Sulaiman dikurniakan Allah kerajaan yang besar.
~ Hari pertama Allah menciptakan alam.
~ Hari Pertama Allah menurunkan rahmat.
~ Hari pertama Allah menurunkan hujan.
~ Allah menjadikan 'Arasy.
~ Allah menjadikan Luh Mahfuz.
~ Allah menjadikan alam.
~ Allah menjadikan Malaikat Jibril.
~ Nabi Isa diangkat ke langit.



SALAM MAAL HIJRAH 1433! Jom sama2 ber'hijrah' untuk menjadi lebih baik

Sunday, November 20, 2011

BerLePas

Dah abeh cuti..kembali ke Perak...waaaaaaaaaaaaaaaaaaa
Esok KeJaaaaaaaaaaaa.....minggu depan balik lagi...ada kenduri...ramai plak yg dah kawennnn..Selamat Pengantin Baru Buat Rakan-rakan....

maulid fi madrasah arabiah kluang


Merindui Bacaan Qasidah ketika di Uniten...

TetiBa MerinDui

 Salam...Tetiba merindui zaman2 student.....


 ahaha..gabungan beberapa kepakaran..ekeke...stress yang amat sangat...time nie nak jawab 1 soklan sampai 2 jam lamanya...apa punya turrr la soklan tue...isk3...sampai nak tercabut otak time tue....susah2....

Kenangan Di Majlis Daerah Gombak,Selangor.....

Bumi Pramuka...Raimuna Nasional IX - Chibubur, Jakarta.





 Memori indah Bersama Teman2....




Kawan.....
Bidang kejuruteraaan yang kita ceburi dulu bukan sekadar untuk pencarian sumber rezeki semata-mata...
Tetapi sedar atau tidak kawan......Ia adalah satu amanah dari Allah yang akan dipersoal kelak...marilah kita melaksanakan amanah yang besar ini dengan penuh rasa amanah dan bertanggung jawab...

ermmmm

Salam...dah lama tak hapdet......ahahaha..........
ada crita....tp agak malasssssssss...tambah lagi kesibukan kerjaaaaa.....

Saturday, November 5, 2011

Terjumpa benda neh...

Warkah Buat Calon Zaujiahku


Siapakah gerangannya Zaujahku?
“Seindah perhiasan dunia adalah wanita yang solehah.”

Kumulakan warkah ini dengan bait indah yang ditinggalkan Rasulullah s.a.w kepada seisi alam. Wanita solehah! Idaman semua muslimin di alam maya ini. Alhamdulillah, itulah anjuran Islam yang kita cintai, pilihlah wanita yang mampu menyejukkan pandanganmu dan juga baitul muslim yang bakal dibina tika sampai saat itu, InsyaAllah.

Calon Zaujahku,
"Dinikahi seorang wanita itu kerana empat perkara hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah hal keagamaannya, maka beruntunglah kedua-dua tanganmu.”

Telah dinukilkan panduan sepanjang zaman, itulah lirikan utama buatku memilih calon isteri. Tiap baris itu telah menjadi hafalanku sejak aku mengenali dunia baligh ini. Jika harta yang kau idamkan, ketahuilah diriku tidak punya apa-apa harta di dunia ini melainkan ilmu agama yang telah dititipkan buatku oleh guru dan ibu bapaku. Tiada harta untuk kupersembahkan dalam taklik ijab kita nanti. Tiada harta sebagai jaminan bahawa kau akan menikmati sedikit kesenangan apabila ijab bersaksi telah dilafazkan. Hanya ketenangan yang mampu aku sediakan buatmu kerana aku pernah terbaca kata-kata...

"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikannya di antaramu rasa kasih dan sayang.¨ (Ar-Rum: 21)
Jika keturunan yang mulia itu yang kau dambakan, ketahuilah jua aku hanyalah sebatang kara di dunia ini. Ibu bapaku telah menitipkan aku di bawah pengawasan Allah sebagai penjaga mutlak diriku. Namun apa yang pasti, aku adalah keturunan mulia, ayahanda Nabi Adam as dan bonda Hawa as, sama seperti mu. Ingin aku berkongsi lafaz sahih ini denganmu...
"...maka bertawakkallah kepada Allah, sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertawakal kepadaNya. Jika Allah menolong kamu maka, tiada seseorangpun yang boleh menghalang kamu, dan jika ia mengecewakan kamu, maka siapakah yang dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan demikian)? dan ingatlah kepada Allah jualah hendaknya orang yang beriman itu berserah diri...” (Ali Imran : 159-160)

Kecantikan, kekayaan dan kesempurnaan itulah pandangan pertama setiap insan. Malah aku meyakini bahawa kau juga tidak terlepas seperti insan yang lain. Ketahuilah, jika kecantikan itu yang kau inginkan daripada diriku, kau telah tersalah langkah. Tiada kecantikan yang tidak terbanding untuk kupertontonkan padamu. Telah aku hijabkan kekayaan diriku ini dengan amalan ketaatan kepada tuntutan agama yang kucintai. Kau hanya membuang masa jika kau menginginkan kesempurnaan lahiriah semata-mata. Aku tidak menjanjikan aku mampu membahagiakan rumahtangga kita nanti, kerana aku memerlukan engkau untuk bersama-samaku menegakkan dakwah islamiyyah ini, dan aku merelakan diri ini menjadi penolongmu untuk membangunkan sebuah markas dakwah dan tarbiyyah ke arah jihad hamba-Nya kepada Penciptanya yang agung.

Melalui pencarian ilmu agama bersama, marilah kita jadikan pernikahan ini sebagai risalah demi meneruskan perjuangan Islam. Aku masih kekurangan ilmu agama, tetapi berbekalkan ilmu agama yang telah dibekalkan ini, aku ingin menjadi suami yang sentiasa mendapat keredhaan Allah dan isteriku untuk memudahkan aku membentuk usrah muslim antara aku, kau dan anak-anak kita untuk dibaiahkan dengan ketaatan kepada Allah Yang Maha Esa. Aku bercita-cita bergelar pendamping soleh, seperti mana yang dijanjikan Rasul.

 "Semoga Allah memberi rahmat kurnia kepada lelaki yang bangun di tengah malam lalu dia sembahyang dan membangunkan isterinya, maka sekiranya enggan juga bangun untuk bersembahyang, dia merenjiskan air ke mukanya. Semoga Allah memberi rahmat kurnia kepada wanita yang bangun di tengah malam lalu bersembahyang dan membangunkan suaminya. Maka jika dia enggan, dia merenjiskan air kemukanya." (Riwayat Abu Daud dengan Isnad yang sahih)

Renungilah FirmanNya ini, lalu kau akan tahu hakikat diriku dan dirimu dipertemukan oleh Allah atas namanya pertemuan dan jodoh.

“Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang telah menciptakan kamu dari diri yang satu, dan daripadanya Allah menciptakan isterinya; dan daripada keduanya Allah memperkembangbiakkan lelaki dan perempuan yang banyak. Dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) namaNya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.” (An Nisaa’ : 1)

Calon Zaujahku yang dirahmati, 
"Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka".(An-Nissa':34)
Membenarkan seperti apa yang telah Dia katakan dalam Qalam-Nya yang mulia, aku meyakini bahawa engkau adalah pembantu untukku dan anak-anak pewaris kejihadan Islam yang bakal lahir. Jadikanlah pernikahan ini sebagai asas pembangunan iman dan bukannya untuk memuaskan bisikan syaitan yang menjadikan ikatan pernikahan sebagai tunjang nafsu semata-mata. Moga diriku dan dirimu sentiasa didampingi kerahmatan dan keredhaan-Nya.

Lakukanlah tanggungjawabmu itu dengan syura kesabaran, qanaah ketabahan moga kita akan menjadi salah satu daripada jemaah saf menuju ke syurga insya-Allah. Ingin aku berbicara mengenai pemberianmu kepadaku. Kau terlalu membimbangkan akan kehendak bersifat duniawi semata-mata. Benar?! Ketahuilah, aku tidak menginginkan kekayaanmu yang hanya akan menyebabkan hatiku buta dalam menilai erti kita dipertemukan oleh Allah atas dasar agama. Cukuplah seandainya, maharmu dariku sebuah Qalam Mulia, Al-Quran, kerana aku meyakini Qalam itu mampu memimpin rumahtangga kita dalam meraih keredhaan-Nya bukan kekayaan dunia yang bersifat sementara. Bantulah aku dalam menjayakan agama Allah ini melalui pernikahan, kerana ia adalah laluan untuk aku menyempurnakan separuh daripada agamaku, insya-Allah. Akhlakmu yang terdidik indah oleh ibu bapa dan orang sekelilingmu, itulah yang aku harapkan daripada kekayaan duniawi yang kau sediakan.

Kutitipkan sebahagian daripada pembacaanku dalam Jalan Dakwah Mustaffa Masyhur, tidak lagi wujud keborosan dan kebakhilan kerana semuanya berada di dalam udara Qana'ah (berpuas hati dengan apa yang ada), redha dan yakin bahawa dunia ini bukanlah negara Janatunna'im. Lihatlah rumahtangga Rasulullah s.a.w kadang-kadang berlalu sebulan demi sebulan, pernah dapurnya tidak berasap kerana tidak ada bahan makanan yang dapat dimasak. Walaupun demikian susahnya, rumahtangga Rasulullah s.a.w tetap menjadi rumahtangga yang paling bahagia yang tidak ada tolok bandingnya hingga ke hari ini. Terlalu panjang rasanya aku mencoretkan warkah ini. Cukup dahulu buat tika ini, andai diizinkan aku akan kembali menitipkankan lagi kiriman bertintakan hati ini. Akhir bicara, maaf andai tiada pertemuan yang kususuli kerana padaku biarlah merindu daripada jemu tatkala kita disatukan.

Thursday, November 3, 2011

testing2 via my phone(^*^)

Sunday, October 30, 2011

BerLePas

SaLaM......
Barang2 dah siap di packing.......Besok pagi hari melaporkan diri di tempat baru....Semoga Allah memudahkan dan dikurniakan rezeki yg halal dlm segala pencarian rezeki di bumimu.....

Saturday, October 29, 2011

7 Sunnah Hebat


Dalam kehidupan sehari-hari ada kala kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah SWT. Tetapi itulah kita manusia, tak lari dari kesilapan..dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Hendaknya kita sekurang-kurangnya selalu menjaga Tujuh Sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

Kedua:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

Ketiga:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke mesjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat:
Jaga sholat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

Kelima:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

Keenam:
Jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

Ketujuh:
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam lainnya. Zikir juga merupakan makanan rohani yang paling bergizi, dan dengan zikir berbagai kejahatan dapat ditangkal sehingga jauhlah umat manusia dari sifat-sifat yang berpangkal pada materialisme dan hedonisme.

Friday, October 28, 2011

KaTa

pinjam kata-kata nie dari pesbuk pok cik aYie KakaShi..minat sgt bunyinya....


setiap org akan ada peluang yang terbaik dlm hidup. cuma perlu bsabar :)

Thursday, October 27, 2011

KuBUR


Dikisahkan bahawa sewaktu Fatimah r.a. meninggal dunia maka jenazahnya telah diusung oleh 4 orang, antara :-
1.Ali bin Abi Talib (suami Fatimah r.a)

2.Hasan (anak Fatima r.a)

3.Husin (anak Faimah r.a)

4.Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a

Sewaktu jenazah Fatimah r.a diletakkan di tepi kubur maka Abu Dzafrrin Al-Ghifary r.a berkata kepada kubur, "Wahai kubur, tahukah kamu jenazah siapakah yang kami bawakan kepada kamu ? Jenazah yang kami bawa ini adalah Siti Fatimah az- Zahra, anak Rasulullah S.A.W."

Maka berkata kubur, "Aku bukannya tempat bagi mereka yang berdarjat atau orang yang bernasab, adapun aku adalah tempat amal soleh, orang yang banyak amalnya maka dia akan selamat dariku, tetapi kalau orang itu tidak beramal soleh maka dia tidak akan terlepas dari aku (akan aku layan dia dengan seburuk- buruknya)."

Abu Laits as-Samarqandi berkata kalau seseorang itu hendak selamat dari seksa kubur hendaklah melazimkan empat perkara semuanya :-
1.Hendaklah ia menjaga solatnya

2.Hendaklah dia bersedekah

3.Hendaklah dia membaca al-Quran

4.Hendaklah dia memperbanyakkan membaca tasbih kerana dengan memperbanyakkan membaca tasbih, ia akan dapat menyinari kubur dan melapangkannya.

Adapun empat perkara yang harus dijauhi ialah :-
1.Jangan berdusta

2.Jangan mengkhianat

3.Jangan mengadu-domba (jangan suka mencucuk sana cucuk sini)

4.Jangan kencing sambil berdiri

Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud, "Bersucilah kamu semua dari kencing, kerana sesungguhnya kebanyakan seksa kubur itu berpunca dari kencing."

Seseorang itu tidak dijamin akan terlepas dari segala macam seksaan dalam kubur, walaupun ia seorang alim ulama' atau seorang anak yang bapanya sangat dekat dengan Allah. Sebaliknya kubur itu tidak memandang adakah orang itu orang miskin, orang kaya, orang berkedudukan tinggi atau sebagainya, kubur akan melayan seseorang itu mengikut amal soleh yang telah dilakukan sewaktu hidupnya di dunia ini.

Jangan sekali-kali kita berfikir bahawa kita akan dapat menjawab setiap soalan yang dikemukakan oleh dua malaikat Mungkar dan Nakir dengan cara kita menghafal. Pada hari ini kalau kita berkata kepada saudara kita yang jahil takutlah kamu kepada Allah dan takutlah kamu kepada soalan yang akan dikemukakan ke atas kamu oleh malaikat Mungkar dan Nakir, maka mereka mungkin akan menjawab, "Ah mudah saja, aku boleh menghafal untuk menjawabnya."

Itu adalah kata-kata orang yang tidak berfikiran. Seseorang itu tidak akan dapat menjawab setiap soalan di alam kubur jikalau dia tidak mengamalkannya sebab yang akan menjawab ialah amalnya sendiri. Sekiranya dia rajin membaca al-Quran, maka al- Quran itu akan membelanya dan begitu juga seterusnya.

Wednesday, October 26, 2011



SeMoga DaLaM ResTu DaN RaHmaT Allah
KeTiKa KeingInaN iTu MuLa WuJuD
tUmBUh sEgAr mEnAmpAr DiRi
 TeraSa DaLaM SeTiaP NafaS YaNg TeRHembUs
SeaKan -aKaN taK MuDaH paDaM

IngaTaN MULa MeNGusIK RaSa
TeRaSa AmaT JauH Di SaNa
MaTa DaN SuaRA Tak MamPu MeNyiNggaH LaGi
BerDeGup SenTiasa PabiLa MenGaLir SuKMa

BiaRPuN HanYA SePeRTi SeTIKa KiTa TerJUmPa
BeGiTu  BerMaKNa SeBUaH PerTeMUan iTu
YaNG TaK PeNaH DiRaNCaNg 
ItU TaKDir 

MeRiSik BuKaN TerGaMBAR uTk BerTeNTaNG
TeTaPi UtK MenGorAk LaNGKaH PeRTaMa
MeNCaRI KeReDHAaN AllaH DeNgan CaRa YaNG HaLaL
iTu LeBiH BaIk JiKa kiTa MemaHaMINya
MaSiH TiDaK KeSaMPaIAN

KaDaNg KaLa TaK MamPu UtK MeNoLaK RasA YaNg SaMPaI MenERPa
LaNTas ItuLaH Aku CuBa MeLaRiKan DirI
KeRaNa YaKin aKan KekURaNgaN DiMiLiKi
TaK MaMPu MeLaFaz DeNgan KaTa
BiaRPun HaMpiR MeKaR MeNgHaRUm WaNgi 

WaLaUPun JaUH MeNYIsIH
TeTaP JUa TePaTri DaLam JiWa 
Di DaLam HaTi aDa CinTa
Di DaLaM CInTa aDa Dia
MoGa DiSaTUKan DeNgan JaNJI ALLAH..


aDUKa
2 OkToBeR 2011
TaMan MURni  , PeRaK TeNgaH
PERAK DARUL RIDZUAN



Sungguh BERUNTUNG seorang LELAKI memiliki CINTA PERTAMA seorang WANITA..dan sungguh beruntung seorang WANITA memiliki CINTA TERAKHIR seorang LELAKI..(✿◠‿◠)


~**Cukup Dengan Hanya membiarkan rasa itu berbicara di hati**~


Sunday, October 23, 2011

Icc ConVentiOn


SaLam....Dua hari bertapa di sunway.........byk jgk ilmu yang dapat lepas habis presentation....
Alhamdulillah syukur segala penat lelah akhirnya berbaloi dengan kilauan emas bersama 3 bintang..Syukur...


Model pasu bunga~~


Model Dinding..saper2 nak lps nie,sila contact Pok cik kassim..ahaha

~~*SaBo Menanti keputusan...konon2 nyaaaaaa..hihi


okeY .....mau tidurrrrrrr....sudah pkul 2 pagi daaaaaaaaaaaa...besok mau bertolak ke Perak plak...zasssssssss

Sunday, October 16, 2011

TiaDa

Ibrahim berkata: "Tidak ada orang yang berputus asa dari rahmat Tuhan-nya, kecuali orang-orang yang sesat". (al-Hijr:56).......


.kesimpulannya,jgn jadi org yg berputus asa...jadilah org yg cekal,tabah,sabar dlm menempuhi cabaran...itulah tarbiyah dari Allah dlm mendidik hamba-hambaNYA spya dpt yg muslim yg brkualiti...





kemaNa shj yg kT peRgi mslh ttp ada bsm kt..
kte xbLeh Lari dri mslh...apa yg mmpu kt buat adlh cb slesaikn mslh yg kt hdpi...insyaallah pst Allah akn tnjukkn jLn..brdOaLah kpdNya...jgn jDi seOrg yg 'PENGECUT'!!! y hny tau Lari & Lari & trus Lari dri mslh....kRn Allah bri kt akal utk brfkir dn sntiasa brsabar dgn stiap ujian..krn "Allah sntiasa ad brsama org2 y sabar"..(sma2 muhasabah diri)



Saturday, October 15, 2011

Air Wuduk


Apa itu Wuduk?
Berwuduk merupakan syarat wajib untuk mendirikan solat yang disebut dengan mengambil wuduk atau dalam bahasa Melayu, mengambil air sembahyang.Tentu tidak sah jika kita mengerjakan solat lima waktu tetapi meninggalkan wuduk.
Pernahkah kita terfikir dengan perintah Allah SWT dengan perbuatan yang nampak remeh ini. Kenapa tangan bersama dengan air menyentuh anggota-anggota tubuh. Kenapa wajah yang dibasuh kenapa mesti telinga. Banyak rahsia dalam kandungan wuduk yang hanya Allah Maha Mengetahui namun antara rahsia wuduk yang dapat diungkapkan ialah:
Setiap perintah Allah SWT tentu memiliki hikmah kebaikan disebaliknya. Lima pancaindera kenapa semua tanpa terkecuali disapu oleh air wuduk. Mata, hidung, telinga & seluruh kulit tubuh. Ini betul-betul luar biasa.
Apa keistimewaan air wuduk?

- Air wuduk dapat menyejukkan hujung-hujung urat saraf pusat, jari-jari tangan dan jari-jari kaki berguna untuk menenangkan fikiran.
Wuduk dengan air sejuk, juga membantu merangsang dan mengefektifkan sistem kerja saraf. Rangsangan tadi, akan memberi kesan positif pada prestasi saraf pusat yang berada di otak. Tidak hairanlah jika selepas wuduk kita selalu merasakan suasana segar, yang tak dirasakan sebelum wuduk.

- Air wuduk dapat mengurangkan ketegangan jiwa, stress, mengurangkan rasa sedih, rasa khuatir dan rasa marah
Dengan keistimewaan inilah kenapa Rasulullah SAW selalu menganjurkan kita untuk segera berwuduk jika kita sedang marah dan beremosi.
- Air wuduk dapat melancarkan aliran darah ke seluruh tubuh dengan baik
Ketika air mengalir pada anggota wuduk, maka secara automatik pembuluh darah bertindak-balas untuk bekerja lebih cepat mengalirkan darah ke seluruh tubuh sebagai untuk menormalkan suhu tubuh, kerana bertemu suhu panas dalam tubuh dengan air sejuk air wuduk. Samasa itu juga darah mengalir ke kawasan muka, kedua tangan dan tapak kaki dengan sangat lancar.

- Air wuduk dapat menyedut darah-darah kotor dan membuangnya keluar tubuh melalui bulu-bulu halus yang tumbuh di sekitar kulit.
Ketika aliran darah mengalir ke seluruh tubuh, termasuk pada bahagian kulit, maka kelenjar peluh langsung bekerja menyedut darah-darah kotor dan membuangnya keluar tubuh melalui bulu-bulu halus yang tumbuh dni sekitar kulit.Walau tidak nampak pada pandangan mata, mungkin inilah rahsianya kenapa kita disunahkan membasuh tiga kali pada setiap anggota wuduk. Kelihatan kulit sekitar wajah dan lain anggota wuduk nampak cantik dan putih berseri sehingga penuaan boleh dihindarkan.
- Air wuduk dapat menyegarkan berbagai organ yang ada di wajah dan menjadi cerah.
Berkumur juga akan menyegarkan. Membasuh wajah dan kedua tangan sampai siku, serta kedua kaki memberikan manfaat untuk menghilangkan debu-debu dan pelbagai bakteria, apalagi dengan membersihkan badan dari peluh dan kotoran lainnya yang keluar melalui kulit.