Tuesday, May 15, 2012

Lambaian


Salam...
Semalam ada terbaca post di pesbuk tentang sorang nie ketika dia di Mekah mengerjakan umrah....Amat tertarik sekali dengan post dia.....berlaku satu perkara ajaib kpdnya..Keajaiban di bumi ambiya bumi suci...



Ermmm...aku juga nak kongsi cita yang berlaku ketika aku di bumi Mekah....Ya Allah....Ketika tu, Ya  Allah amat terasa amat besar kuasaMu ya Allah...Kau pilih aku sebagai hambamu utk kebesaranMu..aku amat terasa....

Alkisahnya bermula begini...ketika aku cuba mencium hajarul aswad....beberapa kali mencuba..sedikitpon x dapat menciumnya....
~~Keadaan hampir sama ketika hendak mencium Hajarul aswad~~

Setelah berhari-hari di kota Mekah...akhirnya masa akan tiba utk meninggalkannya...Tetapi misi penting tak dapat lagi...pada malam terakhir di kota Mekah...aku berazam..pagi nie mesti cium jgk hajarul aswad tue.multazam dah tengok...pancur emas dah berdoa...makam ibrahim dah lihat..tp yg satu nie lagi yg belommmm..setelah selesai ibadat....aku pon berzikir sebentar...selesainya..diteruskan lagi dengan solat taubat dan diakhiri dengan solat hajat.....Berdoa supaya hajatku utk mencium hajarul aswad tercapai....Bercucuran air mata dan doa ke hadrat Allah supaya impian sblm meninggalkan Mekah tercapai...Munajat dan terus munajat..Hanya Allah shj yg tau..pohon dan terus pohon..Bertapa kedilnya diri ketika itu...Kalau diri terasa kuat, ada lagi yg lebih kuat...klu diri amat hebat...ada lagi yg lebih hebat....klu diri amat lemah...ada lagi yg lebih lemah...semua pergantungan harap kpd yg 1..tiada lg yg lain...setelah selesai semuanya..aku lihat jam di tangan...dah hampir 3.30 pagi....
Dengan semangat pengharapan hanya pada Allah shj...aku pon melangkah kaki menuju ke kawasan hajarul aswad.....Susah sgt nak masuk ke kawasan itu...ku gagahi juga...tertolak ke belakang..ku kedepan..kembali kebelakang....usaha dan tetap usaha..hanya ni saja peluang.....

Akhirnya dengan izin Allah...aku dapat ke kawasan Hajarul Aswad....Ya Allah...ketika itu tak tergambar perasaan ditunaikan Allah...Aku pon mencium Hajarul Aswad....Ya Allah........

Wangiannya tiada di duniaaaaaaa........Ya Allah...Syukur sangat....Aku pon melangkah kaki ke Hotel penginapan.....

Sampai hari ni masih boleh terasa kesyukuran itu....setelah berjuang berhari-hari..pada hari itu Allah makbulkan....Alhamdulillah.....

Akan ku simpan kenangan ini sampai hujung usia ini...Ya Allah...ku mohon agar aku dipilih lagi menjadi tetamuMu di sana...Bercucuran air mata ketika meninggalkan Kota suci Mekah....
Terasa kerinduan yang amat sangat dengan kehidupan di sana....Semoga Allah menjemputku lagi ke sana...

Dah keja..dah ada income....InsyaAllah akan ke sana..Allah mudahkan jalanku ke sana......

Alfaqir ilarobbihi
Muhammad Che Idris
Perak Darul Ridzuan







No comments: